Co potřebuje zahrádkář? Zdravá kolena!


Zahradničíte rádi? A chcete si práci na zahradě užívat ještě dlouho? Potom se rychle začněte starat o své klouby, zvláště o kolena. Bez nich se totiž mezi záhony neobejdete.

O své klouby byste se podle lékařů měli začít zajímat mnohem dříve, než se ohlásí bolestí.

O své klouby byste se podle lékařů měli začít zajímat mnohem dříve, než se ohlásí bolestí.

O své klouby byste se podle lékařů měli začít zajímat mnohem dříve, než se ohlásí bolestí. Důležité je udržovat si dlouhodobě optimální váhu, vyhýbat se jednostranné nebo nadměrné zátěži a kloubům vadí také sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu a stres.

Ubývání chrupavky
Jedním z nejčastějších onemocnění kloubů je osteoartróza. Jde o postupné ubývání kloubní chrupavky, které se projevuje bolestmi a otoky kloubu, omezením hybnosti kloubu a zvuky při jeho ohýbání. Toto degenerativní nezánětlivé onemocnění napadá nejčastěji kolena a kyčelní klouby a jen v Česku postihuje asi 12 % populace. Nejde ale jen o starší lidi, první známky stárnutí a opotřebení lékaři zaznamenali již kolem 20. roku života.

Možné příčiny
Lékaři rozlišují dvě formy artrózy. Primární vzniká v důsledku stárnutí a přetěžování kloubů, zvýšené hmotnosti jedince a nadměrné fyzické zátěže. Platí, že mnohem více jsou ohroženi lidé, kteří vykonávají namáhavé profese, pracují například vkleče nebo nosí těžká břemena. Artróza se tedy týká i zahrádkářů. K sekundární artróze dochází následkem vrozené změny kloubu, nemoci nebo třeba úrazu. Navíc nelze vyloučit ani vliv dědičnosti. Pokud tedy víte o rodinném zatížení v tomto směru, můžete se snažit artróze předejít.

Přiměřené cvičení
Nejlepší prevencí osteoartrózy je cvičení a pohyb. Lidé, kteří pravidelně cvičí, mají až o čtvrtinu nižší pravděpodobnost onemocnění kloubů. Rozumný pohyb totiž pomáhá vyživovat kloubní chrupavku, zachovává dobrou funkci svalového aparátu, případně redukuje tělesnou hmotnost. Nejvhodnější pohybovou aktivitou je plavání, cyklistika a krátké vycházky.

Kloubní výživa
Kosti, chrupavky a šlachy potřebují dostatek vitaminů, minerálů a kolagenu. Z přírodních látek se doporučuje užívat vitaminy C a E, jíst hodně čerstvého ovoce a zeleniny a rybí tuk. Ten obsahuje omega- 3 mastné kyseliny, není však vhodný pro lidi, kteří mají zvýšenou srážlivost krve. Na trhu je ale k dispozici mnoho kloubních přípravků doporučených jako doplňky stravy. Při jejich výběru je dobré vědět, že důležitými stavebními materiály pro klouby jsou kromě kolagenu i polysacharidy glukosamin, chondroitin a látka označovaná jako MSM, což je sloučenina nezbytná pro tvorbu kolagenu.

Pády a pohmožděniny
Zahradničení může být spojeno i s pády, pohmožděninami a otoky. Případné poškození kloubní chrupavky řešte okamžitě. Nemusíte se hned bát endoprotézy, v úvahu přichází třeba artroskopické ošetření porušeného menisku. Hojení může být v jednotlivých případech různě dlouhé, tuto dobu můžete ale zkrátit. Vstřebávání otoků či krevních podlitin urychluje třeba enzymová terapie.

Co můžete pro svá kolena udělat?

  • Pokud máte vyšší tělesnou hmotnost, snažte se ji snížit.
  • Nenechte své klouby prochladnout, udržujte je vždy v teple.
  • Při bolestech kloubů vám pomůže kromě analgetik i Priessnitzův obklad, z bylinných produktů je vhodná například kostivalová mast.
  • Ve vyšším věku uvažujte o doplňkové kloubní výživě.
  • Při práci na zahradě se šetřete a nebojte si říct o pomoc.

Otlakům kolen zabrání nákoleníky

Otlakům kolen
zabrání nákoleníky

Otlakům kolen zabrání nákoleníky
Kneelo. Navíc s nimi budete mít svá kolena v suchu a teple. Balení dvou kusů stojí 499 Kč a na www.zdrava-zahrada.cz můžete vybírat z různých barev.

FOTO: SHUTTERSTOCK A ARCHIV FIRMY ZDRAVÁ ZAHRADA

Co potřebuje zahrádkář? Zdravá kolena!


Komentáře

Napsat komentář