Garáž, nebo přístřešek?


Sekačku za pár tisíc korun jistě skladujete zamčenou ve sklepě či zahradním domku. Nábytek z terasy na zimu uklízíte, aby ho déšť a sníh nezničily. A auto? Ačkoli je mnohokrát dražší, většina lidí ho nechává stát venku. Dopřejte mu garáž, nebo alespoň přístřešek.

Auto parkující pouze venku je vystavené nepříznivému počasí, hrozí, že ho poškodí padající větve či kroupy. Tato rizika omezíte, rozhodnete-li se pro jednoduchý a levný přístřešek, nebo dražší garáž.

Kterou vybrat?

Obyčejné plechové garáže, přesněji vyrobené z pozinkovaného plechu a opatřené antikorozním nátěrem, sice chrání auto před kroupami, sněhem a mrazem, ale rozhodně se nestanou ozdobou vašeho pozemku.

Nejlepší podmínky pro parkování auta nabízí samostatná garáž.

Většina lidí proto volí buď stavby zděné, betonové prefabrikované nebo dřevěné, jejichž obliba roste – stejně jako domů z tohoto přírodního materiálu. Obvodové stěny mívají vyrobené například z profilovaných, čtyřstranně hoblovaných prken přibitých na nosném rámu. Tyto dílce se při montáži spojují pomocí vrutů a umožňují opakované montáže i demontáže. Garáž tedy můžete přesunout časem na jiné místo. V naprosté většině mají šiknou střechu. Dřevěné konstrukce je nutné po několika letech impregnovat či natírat.

Pro prefabrikované betonové výrobky se rozhodují lidé, kteří chtějí získat garáž jednoduše a téměř bez práce. Firma jim doveze na pozemek hotovou garáž včetně podlahy, vrat, omítek i střešní krytiny. Výrobci standardně dávají vybrat z několika typů střech a samozřejmě si lze vybrat i typ vrat nebo barvu omítky. Majitel si musí sám zařídit pouze místo pro usazení garáže, zpravidla jsou vyžadovány základové pásy.

Krytý přístřešek je vlastně pergola, tu dřevěnou můžete nechat obrůst popínavými rostlinami.

Pokud se rozhodnete pro garáž zděnou, nejste omezeni co do její velikosti, tvaru a může maximálně kopírovat vzhled domu. Nezapomeňte garáž zvětšit i tehdy, když uvažujete, že bude sloužit jako dílna či prostor na ukládání zahradní techniky, nářadí, sportovních potřeb a sezónních věcí.

Co ještě oceníte v garáži?

  • Podlaha v garáži stačí betonová, může být mírně vyspádovaná – stačí o dva stupně – směrem k vratům nebo odtokovému kanálku. Lze ji ovšem opatřit i speciálními nátěry, které prodlouží životnost a zjednoduší její údržbu.

  • Některé garáže mají obvodové stěny zateplené, totéž platí pro kupovaná vrata. Tím se aspoň částečně korigují rozdíly teplot mezi exteriérem a prostředím, kde vůz stojí. Investovat do vytápění se, zvlášť kvůli provozním nákladům, nevyplatí.

V rodinách s více auty řeší parkování zpravidla stavbou garáže a krytého stání. Praktickou součástí je i sklad na nářadí a techniku.

  • Do garáže si můžete nechat přivést vodu a udělat odpad, zvlášť stojí-li nedaleko domu. Potom by zde nemělo chybět ani malé umyvadlo nejen na takzvané špinavé práce jako je mytí zablácených bot, údržba zahradního náčiní a podobně.

  • K uskladnění sportovních potřeb lze využívat různé háky a držáky. Osvědčilo se i řešení, když se pod strop připevní dvě kovové traverzy zhruba metr od sebe, na které se snadno položí lyže, snowboard a další dlouhé věci.

  • Naprosto nezbytné je pro každou garáž účinné a nepřetržité větrání. A to nejen kvůli přítomnost výfukových plynů a výparů z pohonných hmot, ale v nevětraném vlhkém prostředí hrozí vyšší koroze auta. Protože musí jít o větrání trvalé, zavírací okna nejsou správným řešením. V garáži byste tak měli mít otvory ve stěnách či ve vratech, které jsou chráněné pouze mřížkou.

Když vám stačí přístřešek

Častěji než garáž vidíte u domu přístřeškem kryté stání. To může být hned vedle domu nebo i volně v prostoru. Důležité je, abyste ho umístili blízko příjezdové cesty a vjezd vám nezabíral příliš velkou část pozemku. Pokud u domu chybí úložné prostory na nářadí a zahradní techniku, někteří lidé si pod přístřešek umisťují i uzamykatelný sklad. V rodinách s více auty by garáž pro dva či tři vozy vypadla příliš mohutně, proto zde často vidíte kombinaci garáže a právě krytého stání.

Základní ochranu poskytne autu i plachtový přístřešek SHELTERLOGIC, který nepotřebuje žádné základy a jednoduše se dá kamkoliv přemístit, protože se velmi jednoduše montuje. Plachta má oboustranný UV filtr.

Konstrukce přístřešku je srovnatelná s pergolou, nejčastěji se setkáte s těmi dřevěnými, méně pak hliníkovými. Ty první se stavějí ze smrkových hranolů nebo kulatiny, které zaručují odolnost proti povětrnostním vlivům a zároveň se hodí do zahrad. Do betonových patek se usazují pomocí kovových kotev. Samozřejmě je lze doplnit bočními stěnami nebo mříží z latí, kterou lze nechat obrůst popínavými rostlinami . Nejenže tak vůz lépe ochráníte, ale stání také nebude tolik nápadné. K zastřešení můžete zvolit například polykarbonátové desky v různém provedení, vhodné jsou i lehké střešní krytiny.

Jestliže se rozhodnete pro hliníkový přístřešek, získáte konstrukci z hliníku a galvanizované oceli, která je mimořádně odolná, stálobarevná a zcela bezúdržbová. Jednoduchý vzhled pak vhodně doplňuje opět střecha z polykarbonátu. Na výběr máte i zde různé barevné varianty.

Parkovací stání

Nejúspornější variantou parkování na zahradě je zpevněné stání. Autu sice ochranu neposkytuje, ale zajistí, že si v zimě či po dešti nerozjezdíte trávník. K jeho stavbě se zpravidla používá betonová dlažba – zámková a zátěžová. V prvním případě do sebe jednotlivé dlaždice zapadají pomocí zámku, který pomáhá rozložit zátěž, tedy hmotnost vozidla na větší plochu, kostky tak neprasknou. Zátěžová dlažba je odolnější varianta té zámkové, klade se do pevného podkladu a unese dokonce až tři a půl tuny. Z betonu, ale i plastu se pak vyrábějí zatravňovací dlaždice v různých tvarech. Doporučují se osít parkovou travní směsí, která bývá odolnější než zahradní, vhodný je druh s nižšími rostlinami.

Jestliže dáváte přednost přírodním materiálům, vytvořte si parkovací plochu z klasických žulových dlažebních kostek. Materiálů, z nichž lze stání vytvořit, je ovšem více. Vždy pamatujte na to, že podlaha přístřešku by měla být pevná, mrazuvzdorná, vodopropustná a odolná vůči olejům i solím.


Doporučené rozměry garáže

  • pro malé osobní auto – 2,7 x 5,3 metru
    střední a velká auta – 3 x 6,2 metru
    velké karavany – 3,5 x 8,6 metru

  • výška garáže musí nejméně 2,1 metru nebo alespoň o 20 centimetrů vyšší než zaparkované auto

  • jedna garáž může mít až tři stání s jedním společným vjezdem

 

Magdaléna Krajmerová, foto Shutterstock a profimedia.cz

 

Více informací se nachází v záříjovém vydání z roku 2017.

Komentáře

Napsat komentář