Přívěsné vozíky


Nejednou je třeba přivézt na chalupu či chatu stavební materiál, dřevo na otop nebo odvézt ze zahrady úrodu či odpad. Majitelé zahrad, chalupáři i chataři proto často ocení přívěsný vozík. Podle čeho si ale takový přívěs vybrat?

Nejednou je třeba přivézt na chalupu či chatu stavební materiál, dřevo na otop nebo odvézt ze zahrady úrodu či odpad.

Náklad a skladovatelnost Při výběru přívěsného vozíku je důležité si předem nejdříve ujasnit, co přesně budete nejčastěji převážet. Při stavbě domu je vhodné volit takovou šířku přívěsu, aby mohl na korbě snadno vozit například palety či OSB desky standardních rozměrů. K převozu delších materiálů je praktičtější vybrat přívěs o větší délce, aby se váha na vozíku rovnoměrně rozložila a jízda byla stabilnější. Nejčastěji se prodávají vozíky s ložnou plochou 110 x 206 cm, 125 x 206 cm a 125 x 250 cm. Volbu vozíku ovlivňuje také omezení podle tažného vozidla a v neposlední řadě i skladovatelnost přívěsu, místo k zaparkování, prostor k manipulaci atd. Brzděný či nebrzděný

Pro těžší náklady je nutný brzděný přívěs.

Při výběru přívěsu se nabízí otázka, zda pořídit vozík brzděný či nebrzděný. Nebrzděný stojí méně a odpadá u něj péče o brzdový systém. Má ale nižší užitnou hmotnost, tzn. že méně uveze, zhruba 500 kg. Pro převoz těžších nákladů už je nutná brzděná varianta přívěsu určená pro větší tonáž. Pořízením brzděného vozíku šetříte i brzdovou soustavu vašeho auta, protože na něj přívěs už nebude zezadu tlačit. S tím souvisí i bezpečnost při jízdě – brzděný vozík zajistí při prudkém zabrzdění stabilitu naloženého přívěsu a zkrátí jeho brzdnou dráhu. Provedení a výbava Důležitým parametrem je i umístění kol. Přívěsy s koly pod ložnou plochou jsou užší, kompaktnější a je možné je nakládat i z boku. Výhodou vozíků s koly vedle ložné plochy je nižší těžiště, tzn. větší stabilita, a menší výška nakládací plochy. Navíc bývá tento typ vozíku levnější. Vybírat můžete i z různých bočnic přívěsu. Plechové bočnice jsou nejlehčí, překližkové jsou pevné a odolné vůči odírání a opírání materiálu. Hliníkové spojují výhody obou předchozích typů, jsou lehké i pevné a jsou ideální při častém odnímání bočnic – lze je sklopit nebo vyjmout. K dalšímu vybavení patří plachtové konstrukce v různých výškách a barvách, laminátová víka či kotvicí úchyty, které pomohou bezpečně upevnit náklad k ložné ploše. Opěrné kolečko vám usnadní manipulaci s přívěsem, opěrné nohy vykládku z přívěsu. Sklopnou korbu oceníte například při převozu zahradní techniky, nejčastěji sekaček nebo traktůrků. Důležité info
  • Pravidla o připojování přívěsů za tažná vozidla v souvislosti s jejich hmotností řeší § 14 vyhlášky ministerstva dopravy 341/2002. Plyne z ní například, že i přívěs o nejvyšší povolené hmotnosti 750 kg můžete zapojit na tažné zařízení auta pro 400 kg, pokud okamžitá hmotnost přívěsu a nákladu nepřekročí oněch 400 kg.
  • K jízdě s přívěsem vám postačí řidičské oprávnění skupiny B, jestliže celková hmotnost soupravy nepřekročí 3500 kg.
  • Pro jízdu po dálnici se uvádí, že má-li automobil hmotnost do 3500 kg, postačí mu běžná dálniční známka. Připojený přívěs se už do ceny známky nepromítne.
  • Pro rychlost vozidla se zapojeným přívěsem je dané, že pokud ministerstvo při schvalování technické způsobilosti přívěsů nestanoví jinak, nesmí být nejvyšší rychlost přívěsu vyšší než 80 km/hod. Současně platí, že řidič nesmí překročit nejvyšší povolenou rychlost žádného z vozidel jízdní soupravy. Záleží tedy na schválené konstrukční rychlosti přívěsu – pokud je pro určitý přívěs schválená rychlost 130 km/hod., můžete ji s tímto přívěsem na našich dálnicích využívat.
FOTO: THINKSTOCK A SHUTTERSTOCK

Přívěsné vozíky

Komentáře

Napsat komentář