Zahřejte se jídlem


Je vám stále zima, i když doma topíte a ven se teple oblékáte? Zkuste se zamyslet nad tím, co přesně v zimních měsících konzumujete.

Sklenka vína u krbu zahřeje nejen nohy.

Teorie ochlazujících a zahřívacích potravin vychází sice z čínské medicíny, ale praktikovali ji už naši předci, kteří se řídili selským rozumem. Princip je jednoduchý. V zimě musí lidské tělo vynaložit na zahřátí více energie, a proto byste mu měli dopřát takové jídlo, které v něm vyvolá pocit tepla. Pokud však konzumujete spíše ochlazující potraviny, oslabujete svou imunitu, budete mít málo tělesné energie a pocit neustálého chladu. Vzpomeňte si na obrázky Josefa Lady. Když přišly mrazy, zalezlo se za pec, v troubě se peklo maso, na plotně pobublávala polévka a babička vařila bylinkový čaj. Nikdo nejedl ovocné nebo zeleninové saláty, všechno bylo vařené, pečené, sušené nebo kompotované. Nejde o nic převratného, jen poslouchejte svoje tělo. Co v zimě jíst…

Konzumovat byste měli obilné kaše, luštěniny, zelí, brambory, kořenovou zeleninu a rýži, každý den si připravujte polévky nebo silné vývary.

Zima je čas regenerace a ukládání zásob, dopřejte si proto výživné potraviny a tepelně upravená jídla, a to i ke snídani. Konzumovat byste měli obilné kaše, luštěniny, zelí, brambory, kořenovou zeleninu a rýži, každý den si připravujte polévky nebo silné vývary. Vhodné je jíst hodně cibule, česneku a křenu, z ovoce je nejlepší sušené z vlastní zahrádky. Doporučuje se i zvýšená konzumace hovězího, jehněcího či kuřecího masa a kachny, avšak s rozumem, trávení masa je dost energeticky náročné. K pití si udělejte černý čaj, zelený ochlazuje, a bílé víno vyměňte za červené, ideálně svařené. Z koření vyvolává pocit tepla především skořice, hřebíček, pepř a paprika, z bylinek pak bazalka, rozmarýn a dobromysl. Známým ohřívadlem je zázvor – v čaji s medem vás zaručeně prohřeje, nemluvě o jeho dalších pozitivních účincích. … a co vynechat Mezi ochlazující potraviny, jejichž pojídání je v zimě radno omezit, patří například syrové ovoce a zelenina, včetně citrusových plodů, mléčné výrobky, produkty z bílé mouky nebo třeba pivo. FOTO: THINKSTOCK

Zahřejte se jídlem

 

Komentáře

Napsat komentář