Zdraví ukryté v zelenině


Zelenina se může stát cenným zdrojem vitaminu po celý rok. Nejvíce jí bývá v té čerstvě sklizen, ale cenné látky pro posílení imunity nabízí i nyní. Stačí sáhnout po obyčejné cibuli, česneku, zelí a další běžně zelenině. Připravit z nich můžete nejen zdravé šťávy, ale i na chuť zajímavé pokrmy.

 

Cibulový med

 

Česnekové kapky

Prolisovaný nebo nadrobno nakrájený česnek dejte do uzavíratelné nádoby a zalijte čistou pálenkou tak, aby byl zcela ponořený. Nechte na tmavém místě dva až tři týdny macerovat, občas protřepejte. Přeceďte a užívejte dvakrát až třikrát denně deset až patnáct kapek v trošce vody jako prevenci.

Křenová placka

Nastrouhaný křen smíchejte s malým množstvím mouky a tuku, například másla nebo oleje, vložte mezi plátno, vytvořte placku a přikládejte na bolestivé místo, například při revma, otocích, omrzlinách a podobně. Nechte působit, dokud pokožce nezačne mírně červenat. Pak ji můžete natřít vhodným hojivým krémem, další obklad přiložte, až zarudnutí zmizí.

Křenová pomazánka

Smíchejte pět lžic najemno nastrouhaného křenu, jednu vaničku tvarohu, jeden sýr typu žervé a to vše dochuťte solí, pepřem nebo nakrájenou pažitkou.

Řepné víno

jednu středně velkou červenou řepu omyjte, jemně nastrouhejte a zalijte sedmičkou suchého červeného vína. Nechte týden až dva macerovat, občas protřepte. Poté přeceďte a pijte dvakrát denně před jídlem.

Řepný kvas

Červenou řepu neloupejte, jen ji zlehka oškrábejete, nahrubo nastrouhejte a dejte do větší zavařovací sklenice. Zalijte vlažnou převařenou vodou, aby byla řepa dostatečně překrytá, ale nesmíte naplnit sklenici po okraj, neboť při kvašení směs zvětšuje svůj objem. Přidejte kousek černého chleba,trochu cukru a soli. Přikryjte gázy a nechte tři dny stát na teplém místě. Přeceďte a pijte sto mililitrů mezi jídly. Na rozdíl od šťávy vydrží kvas v chladničce až deset dnů.

Zelná šťáva

Odšťavněte hlávku bílého zelí a ke čtyřem deci této šťávy přidejte zhruba deci mrkvové šťávy pro zlepšení chuti. Pijte měsíc třikrát až čtyřikrát denně pro posílení imunity. Nápoj můžete také zahřát a přidat jednu deci medu, vše dobře rozmíchat a užívat několikrát denně po lžičce proti kašli.

Zelný obklad

Zelné listy vložte mezi dvě plátna a rozklepte paličkou, aby popraskaly, a pak zahřejte žehličkou, aby změkly. Ještě teplý obklad, přiložte na bolestivé místo a nechte působit, nejlépe přes noc.

Šťáva proti únavě

Odšťavněte stejné množství celeru, mrkve a rajčat. Pijte dvakrát až třikrát denně skleničku toho nápoje. Vitamíny a minerály pomohou proti únavě.

Mrkvová kaše

Čerstvou mrkev očistěte, nakrájejte nadrobno a uvařte v malém množství doměkka. Propasírujte a bohatě a ochuťte medem. Pro zlepšení imunity a zklidnění jezte večer před spaním.

Bramborový obklad

Nastrouhané syrové brambory rozvařte v malém množství mléka na řídkou kaši. Ke dvěma dílům kaše přidejte jeden díl žitné mouky, dobře rozmíchejte, pokud bude směs hustá, rozřeďte ji mlékem. Tenkou vrstvu ještě teplé kaše naneste na plátno, přiložte na zánětlivé místo a přibližně každé dvě hodiny vyměňte.

Křenové víno

Deset lžic čerstvě nastrouhaného křenu zalijte litrem suchého bílého vína a nechte na chladném místě macerovat přibližně dva týdny. Poté slijte a užívejte dvakrát denně jako aperitiv před jídlem.

 

 

redakce, foto Shutterstock

 

Více informací se nachází v lednovém vydání z roku 2018.

Komentáře

1 komentář u Zdraví ukryté v zelenině

  1. Ivanka74 napsal:

    Děkuju za rady a tipy, teď v zimě se obzvlášť hodí :) Jelikož jsme u nás v rodině všichni pořád nachlazení, rozhodli jsme se, že se sebou taky začneme něco dělat, a tak jsme si koupili šnekový odšťavňovač. Není to sice levná záležitost, ale zdraví se přeci nedá vyčíslit, no ne? Přiznám ale, že jsme na něm přece jen něco ušetřili, a to s cashbackem z https://www.tipli.cz/ :) Řepu a mrkev už jsme zkoušeli, ale určitě zkusím taky to zelí. To bude vitaminů! :)

Napsat komentář