Přírodní zdroje vitaminu C


Moderní doba po každém z nás chce, abychom pracovní i rodinné povinnosti plnili nezávisle na počasí i ročním období. Dříve se přitom s podzimem pracovní tempo přirozeně zpomalovalo a nabralo na obrátkách zase s příchodem teplých dní a jarního sluníčka.

Šípek

Šípek

Abyste zůstali zdraví a výkonní, potřebujete podpořit imunitu. K tomu vám pomůže kvalitní výživa s dostatkem ovoce a zeleniny, pobyt na čerstvém vzduchu a dostatek odpočinku. V podzimních a zimních plískanicích svoji obranyschopnost významně posílíte také přísunem vitaminu C, a to v pravidelných dávkách a v dobré kvalitě.

Z přírody i laboratoře
Vitamin C můžete tělu dodat buď přirozenou cestou z potravy, nebo v podobě kvalitního potravinového doplňku. Kdysi byly jediným zdrojem vitaminů rostliny. Později z nich byly vitaminy izolovány a začátkem 20. století se začaly uměle syntetizovat. Mnozí odborníci ale uvádějí, že uměle vyráběné vitaminy nefungují tak, jak by měly. Potvrdilo se například, že mají nižší účinnost než vitaminy z přirozených zdrojů, a následkem dlouhodobého užívání uměle připravených vitaminů dochází navíc k jejich zvýšeným ztrátám z organismu. Přírodní vitaminy se totiž vyskytují vždy s dalšími látkami, které zlepšují jejich vstřebatelnost a využitelnost a umocňují účinnost. Nejefektivnější je proto čerpat vitaminy z přírody.

Přirozené multivitaminy
Některé rostliny, resp. jejich části, obsahují tak vysoká množství rozličných vitaminů a další látky působící příznivě na naše zdraví, že je lze označit za přirozené multivitaminy. Patří k nim například:

  • Acerola neboli barbadoská třešeň obsahuje ve svých plodech nejvíce vitaminů ze všeho ovoce, údajně 30–40krát více než citron. Je to sice rostlina tropů a subtropů Jižní Ameriky, u nás ji ale můžete pěstovat v nádobě a na zimu přenést do interiéru. Vypadá dekorativně, má stále zelené listy a její růžové až červené oboupohlavní květy rozkvétají hlavně na podzim a v zimě. Po opylování, kterému musíte někdy pomoci štětečkem, se z nich vyvinou nepravidelné červené jedlé plody o velikosti 1–2 centimetry. Mají tenkou slupku, nelze je proto dlouhodobě skladovat. Jejich chuť je velice výrazná a obsahují i vitaminy A, E, vitaminy skupiny B, rutin a hesperidin.
  • Citrusové plody jsou asi nejčastěji uváděným zdrojem vitaminu C. Musejí být ale čerstvé a kvalitní. Jestliže jsou trhané nezralé, dovážené a skladované za běžné teploty, mají obsah vitaminů nízký. Producenti citrusů navíc ke konzervaci plodů používají chemický postřik nebo je ozařují. Tyto postupy však ničí většinu vitaminů a plody následně obsahují i nepříznivě působící látky. Soustřeďte se proto spíše na tuzemské zdroje vitaminu C.
  • Rakytník řešetlákový, resp. jeho plody, v sobě rovněž má mnohonásobně více vitaminu C než citrusy. Zároveň obsahuje vitaminy A, B, D, E, K a dále rutin, karoteny, lykopen a jiné látky s antioxidačními účinky. Rakytník je přizpůsobivý keř, který snese téměř jakékoli podmínky. Jelikož je ale dvoudomý, musejí být blízko sebe vysazeny samčí i samičí keře. Obvykle se na jednu samčí rostlinu vysazují dvě až tři samičí, a protože je rakytník větrosnubný, musejí být samčí sazenice vždy z návětrné strany.
  • Šípky, tj. plody růže šípkové, jsou asi nejdostupnějším zdrojem vitaminu C. Obsahují ale i karoteny, vitaminy skupiny B, K, rutin, pektin, třísloviny, organické kyseliny a silice. Návod na jejich sušení najdete na straně 36. Skladovat by se měly v dobře uzavřených nádobách na temném a suchém místě. Delším skladováním se totiž obsah vitaminů snižuje, proto by doba úschovy neměla překročit jeden rok.
  • Černý rybíz má ze všech u nás pěstovaných bobulových plodů nejvyšší podíl ovocných kyselin a rovněž vysoký obsah vitaminu C. Podobně je na tom i rybíz bílý a červený. Plody rybízu obsahují také rutin, vitaminy skupiny B, karoteny a další antioxidanty. Najdete v nich i důležité nenasycené mastné kyseliny (v semenech), třísloviny a pektin.
  • Z dalších rostlin se vitamin C vyskytuje také v angreštu, jahodách, paprikách, rajčatech, zelí, petrželce, špenátu, šťovíku, kapustě, hlávkovém salátu, fenyklu nebo v bramborách.

Čerstvé nade vše
Vitamin C se bohužel ničí při vaření a jeho rozklad urychlují stopy kovů, přítomnost vzdušného kyslíku a další vlivy. Pro dostatečný přísun vitaminu C je proto nutné pravidelně konzumovat čerstvé ovoce a zeleninu. Pokud však nemůžete z jakéhokoli důvodu přijímat vitamin C v přirozené formě, lze užívat i kvalitní potravinové doplňky.

Účinky vitaminu C
Kromě posílení organismu má vitamin C vliv i na další procesy v těle. Zmírňuje například projevy nachlazení a zkracuje jeho délku. Posiluje také vlásečnice a buněčné stěny a chrání tak organismus před pohmožděninami, modřinami a krevními výrony. Podílí se i na ochraně a tvorbě tkání a pomáhá hojit rány. Napomáhá rovněž vstřebávat železo z potravy, což je důležité při ztrátách krve po operacích, a je to látka zabraňující kurdějím, posilující tkáňové dýchání a stimulující tvorbu bílých krvinek.

FOTO: SHUTTERSTOCK A THINKSTOCK

Přírodní zdroje vitaminu C


Komentáře

Napsat komentář