Projezte se ke zdraví

Rubrika: Recepty, recepty, rss-feed

Imunita se letošní zimu, a vlastně skoro celý poslední rok, řeší více než kdykoli před tím. Víte, ale co to přesně je a jak ji zlepšit?

Imunitní systém chrání tělo před útoky virů, bakterií a dalších parazitů. Jakmile dojde k jeho narušení, člověk onemocnění. A naopak, čím je odolnější, tím větší máte šanci zůstat zdraví. Pro zlepšení imunity však nestačí každé ráno vypít ve vodě rozpuštěný multivitamin. Důležitý je také dobrý a dostatečný spánek, nestresovat se a zdravá strava. Až sedmdesát procent imunitních buněk se totiž nachází ve střevech. Chcete-li opravdu udělat něco pro své zdraví, dopřávejte si ovoce a zeleninu bohaté na vitamin C. Víte, kde se ho nachází nejvíce? V citronech ne.

• Švestka kakadu neboli murunga – 2300 až 3000 miligramů ve 100 gramech
• Camu Camu – 2800 miligramů ve 100 gramech
• Acerola neboli barbadoská třešeň – 1680 miligramů ve 100 gramech
• Rakytnik řešetlákový – 695 miligramů ve 100 gramech
• Amalaki – 445 miligramů ve 100 gramech
• Šípek – 425 miligramů ve 100 gramech
• Baobab– 400 miligramů ve 100 gramech
• Guave – 230 miligramů ve 100 gramech
• Černý rybíz – 200 miligramů ve 100 gramech
• Červená paprika – 190 miligramů ve 100 gramech
• Petržel – 130 miligramů ve 100 gramech
• Goji neboli kustovnice čínská – 73 miligramů ve 100 gramech
• Pomeranče – 60 miligramů ve 100 gramech
• Jahody – 60 miligramů ve 100 gramech

Doporučená denní dávky vitaminu C je zhruba 60 miligramů, v době chřipek či nachlazení se může až ztrojnásobit. Zatímco exotické ovoce člověk konzumuje čerstvé, z domácích plodů lze připravit mnoho zajímavých salátů, sirupů, polévek i omáček.

 


Rakytníkový sirup

INGREDIENCE: 3 l bobulí rakytníku, 2 l vlažné vody, 20 g kyseliny citronové, krystalový cukr

POSTUP: Omyté plody rakytníku rozmačkejte nebo umelte na masovém strojku a zalijte dvěma litry vlažné vody. Přidejte dvacet gramů kyseliny citronové a nechte 24 hodin stát. Potom přeceďte a vymačkejte. Na jeden litr šťávy přidejte jeden kilogram krystalového cukru. Na mírném ohni ho bez vaření nechte rozpustit. Ještě teplý sirup nalijte ideálně do tmavých lahví a dobře uzavřete.

 


Šípková omáčka k masu

INGREDIENCE: 150 g čerstvých šípků, 200 ml masového vývaru, 100 ml červeného vína, hladká mouka, máslo a na dochucení cukr, hřebíček, sůl a citronová šťáva

POSTUP: Šípky rozpulte, odstraňte jádřince a omyjte vodou. Následně je uvařte do měkka a rozmixujte na hustý protlak. Z másla a hladké mouky si udělejte jíšku, zalijte vývarem a vmíchejte šípkový protlak a zbylé suroviny – červené víno, citronovou šťávu i nastrouhanou kůru a hřebíček. Podle chuti omáčku osolte nebo doslaďte. Za stálého míchání ji přiveďte k varu, stáhněte teplotu a nechte pozvolna redukovat. Omáčku podávejte nejlépe ke zvěřině.

 


Černorybízový likér

INGREDIENCE: listy černého rybízu, 1 kg plodů černého rybízu, 750 g krystalového cukru, hřebíček, 1 skořice, 1 l alkoholu – pálenky nebo vodky

POSTUP: Do třílitrové zavařovačky rozložte jemně rozemnuté listy černého rybízu, na ně přidejte pár hřebíčků, kuličky černého rybízu a posypte cukrem. Poté zalijete pálenkou nebo vodkou, pečlivě uzavřete a tři měsíce nechte louhovat, ideálně za oknem na sluníčku. Poté přeceďte, odeberte listy a koření. S kuličkami rybízu louhujte další měsíc. Nakonec přeceďte, nechte usadit a slijte do lahví.

 


Plněné papriky s quinoa

INGREDIENCE: 1 větší cibule, 50 g sušených rajčat, 200 g quinoa, 2 lžíce olivového oleje, 1 lžíce směsi italských bylinek, 6 ks červené papriky, 900 ml rajčatové omáčky, sůl a čerstvě mletý pepř

POSTUP: Cibuli oloupejte a nakrájejte nadrobno. Sušená rajčata nakrájejte na nudličky. Promíchejte obojí s propláchnutou quinoou, olejem, italským kořením, solí a pepřem v misce. Papriky seřízněte u stopky, odstraňte semínka, naplňte quinoovou směsí a naskládejte vedle sebe do většího hrnce, zalijte rajčatovou omáčkou a vařte doměkka.

 


Petrželová krémová polévka se žampiony

INGREDIENCE: 1 velká petržel, 1 střední brambor, cca 10 cm pórku, 100 g slaniny, 6 malých čerstvých žampionů, kousek másla, cca 100 ml smetany na vaření, špetka muškátového oříšku, 1,5 l vývaru nebo vody, sůl

POSTUP: V hrnci vyškvařte na kostičky nakrájenou slaninu, přidejte kousek másla a posekané žampiony, které orestujte do hněda. Poté přisypte na kousky nakrájený pórek, opět orestujte a přidejte nahrubo nastrouhanou bramboru a petržel. Dle chuti osolte, okořeňte muškátovým oříškem a zalijte vývarem. Vše vařte 10 až 15 minut, pak rozmixujte, přilijte smetanu, dochuťte a prohřejte. Podávejte s orestovaným zbytkem slaniny a žampionů.

 


Zdravé sušenky s Goji

INGREDIENCE: 20 g goji, 50 g ovesných vloček, hrst směsi sušených meruněk, rozinek, brusinek, švestek, oříškové směsi a semínek, například slunečnicových, dýňových a chia, lžíce medu, 3 bílky, lžíce másla

POSTUP: Aby bylo ovoce měkké, namočte ho a plody goji na hodinu do vody. Rozehřejte na pánvi máslo a opečte na něm dozlatova vločky. Postupně k nim přidávejte nasekané ovoce, oříšky a semínka. Vše zakápněte medem, který na směsi krásně zkaramelizuje. Poté v míse smíchejte s vyšlehanými bílky. Nakonec tvarujte lžící sušenky a pečte v předehřáté troubě na 180 stupňů přibližně deset až patnáct minut, dokud nebudou krásně zlatavé.

 

 

Magdaléna Krajmerová

Projezte se ke zdraví