Technika na konci sezony

Rubrika: rss-feed, Technika

Podobnou péči, jakou před zimou věnujete autu, byste měli věnovat i zahradní technice. Na jaře vám pak bude opět spolehlivě sloužit.

Zazimování nářadí a techniky začněte tím, že z jednotlivých dílů odstraníte zbytky nečistot, bahna a trav – zůstává v nich vlhkost, která pomáhá korozi. U benzinových strojů pak musíte zajistit, aby se nemíchaly staré benziny s novými, což hlavně u dvoutaktních vysokoobrátkových zařízení může vést až k zadření.

Travní sekačka
Kdo se nechce údržbou zabývat sám, odveze sekačku do servisu. Je lepší to udělat nyní než s přípravou čekat až na jaro. Jak to už bývá zvykem, většina lidí kontrolu odloží a servisy pak bývají nejvíce obsazené.

Základní údržbu však určitě zvládnete udělat sami, a to i u benzinové sekačky:
Nejprve stroj nastartujte, ohřejte motor a vypusťte starý olej. Protože většina nových sekaček už nebývá vybavena výpustným otvorem pro snadný odtok, je třeba použít odsávačku. Pokud si děláte servis sami, nezapomínejte na to, že byste měli použitý olej i ekologicky zlikvidovat, nejlépe ho odvézt do sběrného dvora.
Následně špachtlí očistěte skelet sekačky od nánosů bahna a trávy, které se na něm usadily během sezony. Toto pravidlo platí pro benzinové i elektrické typy. Pracujte nasucho, rozhodně nepoužívejte tlakovou vodu. Ta by se mohla dostat i do ložisek a dalších prostor, kde by během zimy mohla vyvolat korozi.
Demontujte nůž, důkladně ho očistěte. Pak je čas na jeho broušení a vyvážení. Tvarované mulčovací nože je lepší ostřit úhlovou bruskou, je to snadnější než s běžnou stolní. Servisy mívají na tuto práci speciální přípravky, doma si ale můžete pomoci tím, že ho navléknete na trn a pokud se přetáčí na stranu, jemně ho na těžší straně přibrousíte. Vyvážení patří k nejdůležitějším úkonům, vyplatí se pečlivost. Jinak se při sekání budou zvyšovat vibrace, což práci dělá méně pohodlnou, a hlavně tak můžete poškodit hřídel motoru.
Velká neshoda mezi odborníky panuje ohledně toho, co udělat u benzinových strojů s nevyjetým palivem nádrži. Část z nich tvrdí, že je ideální, aby tam žádné nezůstalo, někteří však upozorňují na to, že se tím může poškodit karburátor. Další pak radí nechat zbytky benzinu v nádržce a nalít do ní stabilizátor. A samozřejmě se setkáte s názorem ponechat původní palivo, aby soustava zůstala vlhká, ale před další sezonou ho vylít a nahradit novým. Důvod těchto diskusí? Jde o to, že biosložka z benzinu degraduje a mohla by motor poškodit. Na to jsou citlivé hlavně moderní motory s rozvody OHC. Řiďte se proto návodem výrobce.
Na závěr vyndejte a zkontrolujte svíčku a očistěte ji. Po suchém létě, kdy se hodně prášilo, určitě zkontrolujte také vzduchový filtr. Obojím zajistíte, aby motor běžel pravidelně a zbytečně se nezvyšovala spotřeba pohonných hmot a nesnižoval výkon.

Motorová pila
U řetězové pily nelze tak úplně mluvit o zazimování – kdo topí dřevem, odkládá ji spíš na jaře a začátkem léta, nikoli nyní. Je tedy na vás, kdy jí dopřejete pravidelnou údržbu, mělo by to být minimálně jednou za rok. Stejně jako sekačka i ona potřebuje důkladně vyčistit a promazat:
Nejdříve povolte na boku stroje matky držící lištu a odmontujte boční kryt řetězky. Zkontrolujte, zda je vše mechanicky v pořádku, pozornost věnujte i čistotě mechanismu bezpečnostní brzdy.


Posuňte lištu natolik, že budete moci sundat řetěz a vytáhnout ji.
Pilu kompletně zbavte krytů tak, abyste se dostali k motoru. Je zapotřebí vyčistit nejen ventilátor, ale i žebra chlazení motoru. Jeho přehřívání má za následek zkracování životnosti. Velmi často se tu usazuje prach a zbytky pilin po řezání.
Stejně tak zkontrolujte a vyčistěte i na těle pily drážku, kudy proudí olej do lišty.
Nezapomeňte na vzduchový filtr – u výkonnějších strojů bývá z nylonu, někdy ho stačí jen opatrně profouknout stlačeným vzduchem. Molitanový properte saponátovou vodou.
Potřebnou péči věnujte i liště: pilníkem opatrně srazte ostré hrany, které vzniknou pohybem řetězu po liště. Vyčistěte vodicí drážku a otvor pro její mazání od nečistot. Pomocí vazelíny a maznice ošetřete i ozubené kolečko na konci lišty, takzvanou rolnu.


Co s plotostřihem?
Plotostřih je téměř nezničitelný stroj. Jediné, co občas žádá, bývá nabroušení zubů. Tuto práci je ideální nechat servisu. Jednou z příčin tupení lišt je podle techniků i skutečnost, že se lidé o plotostřihy příliš nestarají. Po každém použití se doporučuje odstranit zbytky pryskyřic, nejjednodušeji to lze speciálním sprejem, který nejen čistí, ale zároveň maže a konzervuje nože.

 

Radek Tichý, foto Shutterstock

Technika na konci sezony