Než zaparkujete…

Rubrika: Garáže, rss-feed, Zahradní stavby

Zpevněné a dostatečně prostorné místo plus praktický přístřešek – to jsou dvě podmínky pro pohodlné parkování na zahradě. Pokud si postavíte garáž, získáte více než místo pro auto.

Mnohá města vyžadují, aby při stavbě domu vzniklo přímo na parcele minimálně tolik parkovacích míst, kolik je bytových jednotek. Radnice se tak brání tomu, aby odstavená auta zahlcovala silnice. Mnoho řidičů však parkuje na zahradě dobrovolně a rádo – auto mají v bezpečí za plotem, a navíc cesta z něj ke vchodovým dveřím je mnohem kratší, což je příjemné zvlášť při dešti a v zimě. Postavit parkovací místo nutně neznamená vzdát se zeleně.

 

Při stavbě parkovací plochy

Parkovací místo je namáhanější než chodníky a cesty kolem domu, na což je třeba myslet při jeho stavbě a dobře přizpůsobit podloží. To je nutné důkladně vydrenážovat, aby odtud dobře odtékala voda. Vrstvu štěrku nechte zhutnit pomocí strojů, ručně to nestačí. U parkovacích stání je nezbytné také zpevnit kraje. Jinak by se materiál postupně roznesl do málo zpevněných míst a plocha by se tam začala propadat. Jako povrch parkovacího stání zcela stačí štěrk – což je nejlevnější varianta – nebo kamenná či betonová drť. Pokud chcete místo sladit s cestami a chodníky na pozemku, samozřejmě můžete vytvořit povrch ze zámkové dlažby, žulových kostek nebo betonových tvárnic. Ty mohou mít mnoho různých vzorů, barev nebo imitací od kamene až po dřevo.

Pokud se nechcete vzdát zeleně, vhodné a stále oblíbenější jsou takzvané zatravňovací dlaždice. Na trhu najdete tři typy – klasické betonové, plastové tenkostěnné a plastové silnostěnné, které se tvarem podobají těm betonovým. Všechny tři typy dokážou zpevnit povrch, po usazení se zasypávají substrátem a osévají speciální směsí. Jen pozor, v horkém a suchém létě může trávník vysychat. U betonových dlaždic proto, že jde o nasákavý materiál, který odebírá půdě vodu, dále pak kvůli drenáži, štěrkovému podsypu nebo prostě tím, že trávník vzhledem ke tvaru dlaždic není správně zapojený, a tak dochází na okrajích k rychlejšímu odpařování vody.

Pod střechou

Častěji než garáž vidíte u domu přístřešek, kryté stání. Chrání lak auta před deštěm a sluncem, v zimě díky němu nemusíte z vozu ometat sníh. Pokud u domu chybějí úložné prostory na nářadí a zahradní techniku, někteří lidé si pod přístřešek umísťují i uzamykatelný sklad.

Přístřešek je třeba umístit co nejblíž příjezdové cesty a vjezdu tak, aby vám nezabíral příliš velkou část pozemku. Konstrukce je srovnatelná s pergolou – určitě zahradě pomůže, pokud oba prvky sladíte. Nejčastěji se setkáte s těmi dřevěnými, méně pak hliníkovými. Ty první se stavějí ze smrkových hranolů nebo kulatiny, které zaručují odolnost proti povětrnostním vlivům a zároveň se hodí do zahrad. Do betonových patek se usazují pomocí kovových kotev. Samozřejmě je lze doplnit bočními stěnami nebo mříží z latí, kterou lze nechat obrůst popínavými rostlinami. Nejenže tak vůz lépe ochráníte, ale stání také nebude tolik nápadné.

K zastřešení můžete zvolit například polykarbonátové desky v různém provedení, vhodné jsou i lehké střešní krytiny. Jestliže se rozhodnete pro hliníkový přístřešek, získáte konstrukci z hliníku a galvanizované oceli, která je mimořádně odolná, stálobarevná a zcela bezúdržbová. Jednoduchý vzhled pak vhodně doplňuje opět střecha z polykarbonátu.
V rodinách s více auty by garáž pro dva či tři vozy vypadla příliš mohutně, proto zde často vidíte kombinaci garáže a právě krytého stání.

 

Garáž a její výhody

Zvlášť u novostaveb, kde chybějí sklepy, místo na uskladnění nářadí a technické zázemí pro dům, majitelé investují do garáží. Podle stylu domu pak mohou volit dřevěnou montovanou, betonovou prefabrikovanou anebo zděnou, postavenou svépomocí či na klíč. V posledních dvou případech je třeba správně zvolit vhodnou velikost. Ideální je garáž průjezdná, do které nemusíte couvat. K tomu ovšem potřebujete ten správný prostor s příjezdem z obou stran. Ovšem další náklady na pořízení dvojích vrat nebo vybudování dvou příjezdových cest ji natolik prodražují, že takovou garáž vlastní jen málokdo.

Většina lidí volí standardní rozměr šest krát tři a půl až čtyři metry. Tato velikost zcela vyhovuje autům, která mají délku do čtyř a půl metru a šířku do dvou metrů. U větších vozů pomůže s určením vhodné velikosti norma. Ta stanovuje, že by mezi zadní stěnou a autem mělo zůstat půl metru volného prostoru, vepředu je to ještě o třicet centimetrů více. Z boku má zůstat ze strany řidiče až jeden metr volného místa, na druhé straně stačí poloviční prostor. Nezapomeňte garáž zvětšit i tehdy, když uvažujete, že bude sloužit jako dílna či prostor na ukládání sportovních potřeb a sezonních věcí. Těmto rozměrům by měla odpovídat i velikost vrat. Zvlášť při plánování a stavbě na míru je dobré přizpůsobit vjezdový otvor velikosti standardně vyráběných vrat.

Výška garáže bývá kolem dvou a půl metru. Většinou se řídí velikostí vrat, ta lze ovšem vyrobit vysoká až pět metrů, a také tím, zda chce člověk prostor pod střechou využívat jako odkládací nebo ne.

Podlaha v garáži stačí betonová, může být mírně – asi o dva stupně – vyspádovaná směrem k vratům nebo odtokovému kanálku. Do garáže si můžete nechat přivést vodu a udělat odpad, zvlášť stojí-li nedaleko domu. Potom by zde nemělo chybět ani malé umyvadlo nejen na takzvané špinavé práce, jako je mytí zablácených bot, údržba zahradního náčiní a podobně.

 


Jaká vybrat vrata

Jestliže se rozhodnete postavit si u domu garáž, musíte k ní vybrat i správná vrata. To znamená nejen zvolit vzhled, který bude dobře vypadat (běžně jsou k mání nejen v desítkách barevných odstínů), ale koupíte i výrobky imitující dřevo, kámen a další materiály. Podle způsobu otevírání se vrata dělí na:

Sekční – otevírají se svisle nahoru a jsou úsporně uložena v prostoru pod stropem. Toto konstrukční řešení poskytuje maximum místa v garáži i před ní. Lze je zabudovat do každého garážového otvoru, nabízejí až o čtrnáct centimetrů větší průjezdnou šířku než například vrata výklopná.

Posuvná boční sekční – na rozdíl od sekčních se neotevírají směrem nahoru, ale do strany. To je zvláště výhodné, pokud má strop garáže zůstat volný například pro uložení věcí, jako jsou lodě, surfovací prkna a podobně, nebo pokud křídlo vrat nelze pod strop umístit třeba kvůli šikmé střeše či nízkému překladu.

Rolovací – otevírají se svisle nahoru a jsou úsporně uložena v prostoru pod stropem. Toto konstrukční řešení poskytuje maximum místa v garáži i před ní. Volný zůstává také prostor pod stropem, který lze využít například pro osvětlení nebo jako přídavný úložný prostor.
Výklopná vrata se po otevření zasunou do prostoru pod stropem, nevyžadují tedy mnoho místa navíc.

 

Magdaléna Krajmerová, foto Shutterstock

Než zaparkujete…