Zdraví ze zahrady

Rubrika: Bylinky a léčivé rostliny, Zdravá zahrada

Zima může být stejně příjemným obdobím roku, jako každé jiné, pokud ji tedy prožijete ve zdraví a v pohodě. Víte, jak si zimní dny zpříjemnit a jak posílit svou obranyschopnost vůči nachlazení?

Léčivý čaj, který prohřeje a posílí celé tělo, je v zimě příjemný i prospěšný. Poslouží jako prevence nachlazení a může v raném stádiu nemoci. Nabízí se mnoho léčivých rostlin i jejich kombinací.

Oblíbený je oddenek zázvoru, který stačí nakrájet a zalít horkou vodou, pro lepší chuť klidně předejte citron nebo med. Čím déle ho louhujete, tím je nálev silnější a pálivější. Oddenek můžete zkusit vypěstovat i doma v květináči – stačí zakoupený kousek zahrnout slabou vrstvou mírně vlhkého substrátu.

Výborná je také skořice, prohřívá jemněji než zázvor, je k tělu šetrnější a působí protibakteriálně. Mletou můžete přidat do nejrůznějších nápojů, z celé si připravte odvar, lépe se tak uvolní účinné látky – pár kousků skořicové kůry povařte pět minut v půl litru vody a nechejte louhovat, čím déle je takto ponecháte, tím bude nápoj sladší.

 

Vitamíny pro každý den

V dlouho skladované zelenině a ovoci obsah vitamínů klesá. Jak tomu zabránit? Připravte si mléčně kvašenou zeleninu. Kromě klasického zelí lze takto zpracovat vše, co pokrájíte, posolíte, upěchujete a necháte ve vlastní šťávě při pokojové teplotě pracovat. Vitamíny a minerály najdete také v klíčkách a výhoncích, které navíc dobře chutnají a vypěstujete si je snadno a levně. Nakličovat lze čočku, hrách, obiloviny, slunečnici – i loupanou – , chia nebo konopná semínka, mungo, vojtěšku, řeřichu… Dobře chutnají jak krátce naklíčená semena, tak zelené výhonky, které sklidíte, když je necháte na světle delší dobu. Hodí se do salátů i teplých jídel, do smoothies i na obložený chléb.

Pohyb venku

Pohybem na zahradě – v zimě můžete za příznivého počasí dokončit leccos, co jste nestihli na podzim – a vůbec čerstvém vzduchu podpoříte imunitu, ale také prokrvíte a okysličíte tělo a zlepšíte si náladu. Což opět podporuje obranyschopnost. Pokud mrzne, stačí místo běhu svižná procházka. Kdykoli budete mít možnost, vezměte běžky, brusle nebo dobré boty a vyrazte do přírody. Vrátíte se příjemně unavení a na jaře vás nebudou trápit v zimě nabraná kila.

 

Otužování

K otužování je třeba jisté odhodlání i sebezapření, ovšem pocit blaha a tepla, který poté zažijete, je skvělý. Studenou vodou Vincenc Priessnitz s úspěchem léčil různé neduhy tělesné i duševní. Samozřejmě je třeba začít postupně, studenou sprchou nebo rozcvičkou na zahradě bez vrstev oblečení. A důležitá je i pravidelnost. Pokud po pocitu tepla, které chlad vyvolá, vám začne být opět zima, je vhodné rozproudit tělo pohybem. Otužování posiluje odolnost proti infekcím i psychickou pohodu a zlepšuje také termoregulační schopnost těla, takže vám nebude stále zima. Na zahradě jsou podmínky k otužování ideální, ať už máte koupací jezírko, sníh, nebo jen čerstvý vzduch a kyblík vody. Ještě příjemnější variantou je domácí sauna.

 

Bylinkové lázně

Léčivé rostlinné substance a minerální látky tělo dovede vstřebávat také kůží. Připravte si teplou koupel, do vody přidejte pár kapek éterického oleje nebo přilijte odvar z bylin a její účinek na zdraví bude znásobený. Pro uklidnění a pohodu je ideální květ levandule či list mučenky, pro pohodu a péči o pleť květ růže a měsíčku, pro osvěžení nať rozmarýny či tymiánu. Zdraví dýchacích i močových cest podpoří borové i smrkové jehličí či plody jalovce. Velmi prospěšné jsou také soli – do vody můžete přidat mořskou, růžovou himalájskou, koupelovou sůl bohatou na hořčík a řadu dalších. Pokud ještě vlhkou pokožku ošetříte bylinkovým olejem, bude domácí wellness dokonalé. Vonné a koupelové oleje můžete zakoupit od firem vyrábějících přírodní kosmetiku nebo si je doma připravit. Jako základ poslouží jakýkoli za studena lisovaný rostlinný olej, ve kterém rozmícháte pár kapek vybraného éterického oleje či jejich směsi. Nebo v oleji můžete macerovat svoje vlastní bylinky, ideální jsou ty sušené, protože neobsahují žádnou vodu, jen to déle trvá, minimálně dva týdny.

 

Čistý vzduch

Vydýchané prostory, kde podíl kysličníku uhličitého stoupá nad zdravou koncentraci, jsou příčinou únavy, špatného soustředění a nálady. Nezapomínejte proto na větrání ani doma, ani v práci. Kvalitu vzduchu také výrazně zvýší pokojové rostliny, mnohé jsou dokonce schopny vychytat z něj celou škálu škodlivých látek. A ty se bohužel uvolňují z lepeného nábytku, koberců, podlahových krytin i tonerů do tiskáren. Proti pálení očí, škrábání v krku a suchému kašli pomůže zvlhčení vzduchu, pokud je příliš suchý. Poslouží odpařovač, ultrazvukový zvlhčovač či mlhová fontánka. Zvýšení vzdušné vlhkosti prospěje vám i pokojovým rostlinám a při dostatečném větrání nehrozí, aby stoupla příliš a lákala plísně nebo podporovala roztoče v množení se.

 

Pro zdravý spánek

Spánek je základ, bez kterého se organismus nemůže zregenerovat. Co si však počít, pokud nemůžete usnout? Příčin může být více, jedna je však velmi častá. Modré světlo z obrazovek, tabletů a telefonů. Vypnout byste ho měli dvě hodiny před tím, než se chystáte uložit ke spánku. Rušit vás naopak nebude světlo v teplém spektru, jaké má třeba oheň a plamen svíčky – podobá se západu slunce a tělo přirozeně připravuje na spánek. Další pomoc nabízejí bylinky, které vám pomohou se uklidnit, a proto i snáze usnout. Vyzkoušet můžete nálev z meduňky, levandule, mučenky, chmele, odvar nebo tinkturu z kozlíku.

 

Viola Martinková, foto Shutterstock

Uložit

Zdraví ze zahrady