Najezděte mnoho šťastných kilometrů s přívěsným vozíkem

Pokud vlastníte rozhlehlý pozemek, přívěsný vozík vám výrazně usnadní budování, uklízení i zvelebování zahrady. Aby vám tento pomocník sloužil dlouho a spolehlivě, vyplatí se mu věnovat správnou péči – některé kroky stačí splnit dvakrát do roka, jiné byste měli zařadit před každou jízdou.

Přívěsný vozík

Foto: Shutterstock

1. Pneumatiky

U kol přívěsného vozíku potřebujete ohlídat dvě věci: jednak řádné dotažení kolových šroubů, jednak nahuštění pneumatik. Pokud nedodržíte tlak, jaký doporučuje výrobce, můžete tím zbytečně snížit životnost pneumatiky a zhoršit její jízdní vlastnosti. Zhruba dvakrát do roka byste také měli zkontrolovat, zda „gumy“ při jízdě opotřebováváte rovnoměrně – nesvědčí jim ani jednostranný náklad, ani rychlé projíždění přes výmoly a zatáčky. Přezouvat pneumatiky z letních na zimní (a zpět) u tohoto typu vozidla naštěstí nemusíte.

2. Brzdy

Zanedbání brzdového obložení patří mezi jedny z nejčastějších problémů, kvůli kterým přívěsný vozík končí v servisu. Pokud už dáte přednost bržděnému modelu před nebržděným, měli byste každých šest měsíců zkontrolovat opotřebení brzd i axiální vůli ložisek – a případné nesrovnalosti seřídit. Pozornost věnujte také vůli mezi brzdovým bubnem a brzdovým obložením. Ložiska brzdového bubnu stačí promazat jednou za rok, dále nezapomeňte seřídit axiální vůle ložiska a promazat kluzná místa a kloubové body brzd. Pokud při roční prohlídce najdete brzdové tlumiče v neuspokojivém stavu, počítejte s jejich výměnou. Jednou za čas – v závislosti na tom, jak moc svůj vozík zaměstnáváte a jak daleko s ním cestujete – se brzdy musí kompletně seřídit.

3. Elektroinstalace

Pokud s přívěsným vozíkem vyrážíte i mimo zahradu, třeba do kompostárny nebo do zahradního centra, vždy byste předem měli zkontrolovat světelné prvky – v zájmu své vlastní bezpečnosti na silnici. LED svítilny obvykle přežijí déle (mimo jiné i proto, že lépe snášejí otřesy), ale řada přívěsných vozíků taková světla nemá. Pak majitelům nezbývá než si na seznam údržby připsat ještě kontrolu konektorů zadních svítidel, u nichž snáz dojde k navlhnutí, a pravidelné ošetření konektorů v samotné vidlici. Obvykle se pro tyto účely používá ochranný sprej, jímž se nastříkají kontakty žárovek a přívodní kabely. V létě by kontrola elektroinstalace měla stačit jednou za kvartál, v zimě raději každý měsíc.

Přívěsný vozík

Foto: Shutterstock

4. Podvozek

Čas od času věnujte pozornost i podvozku – zvláště tomu, zda se během používání neuvolnily některé šrouby nebo spoje. Zejména u nosných částí by vám taková zdánlivá „maličkost“ mohla v budoucnu zadělat na nutnost větší opravy.

5. Tažný kloub

Všimli jste si za jízdy divných vibrací nebo nezvyklých zvuků? Mohou signalizovat, že nevěnujete dostatečnou péči kouli tažného zařízení. Ta vyžaduje nejen pravidelnou očistu, ale také promazávání tenkou vrstvou vazelíny či mazacího tuku. Při tření zasucha by naopak mohlo dojít k zásadnímu opotřebení kloubu a k dalším potížím – počínaje přehříváním a konče příliš velkou vůlí mezi kloubem a jeho lůžkem. Potíže s přívěsovými klouby patří mezi často řešené závady, proto se vyplatí této statistice příliš nechodit naproti. Lidová zásada „kdo maže, ten jede“ ovšem neplatí pro stabilizační klouby – ty se naopak lubrikovat nesmí. Stabilizační systém je vybaven takzvanými ferulemi (speciálními koncovkami), které na kouli působí, a mazivo by narušilo jejich funkci.

6. Povrch

Kvalitní přívěsné vozíky se obvykle montují z pozinkovaných profilů, jsou tedy vybaveny antikorozní ochranou. V zimních měsících ale může povrchu uškodit kontakt s posypovou solí na silnicích – proto se doporučuje přívěs oplachovat čistou vodou, aby vám ho nenávratně nepoškodila rez. A ještě lepší řešení? Dříve než nasněží, ošetřete vozík voskem na automobily – jistě si takovou péči za svoji poctivou práci zaslouží.

Text: Veronika Košťálková, foto:Shutterstock

Najezděte mnoho šťastných kilometrů s přívěsným vozíkem