Od kolečka pro přívěsný vozík…

Rubrika: Pro úklid zahrady, rss-feed, Technika

Nejen hrábě, motyka, rýč nebo nůžky patří k základnímu nářadí, bez něhož se při pěstování zeleniny, ovoce a květin neobejdete. Stejně užitečné jsou i vozíky – jak ty malé ručně vedené, tak přívěsné za auto.

foto Shutterstock

Zatímco posečenou trávu, ostříhané větve, listí a plevel z malé zahrady odvezete na kompost či do biokontejneru v kolečku nebo kárce, u rozlehlých pozemků oceníte přívěsy za traktůrek a auto.

 

Do ruky

Kárka neboli dvoukolák slouží už celá desetiletí k převážení všeho možného včetně zahradního odpadu. Díky nízkému těžišti a umístění kol je velmi stabilní, snadno se s ní jezdí. Potřebujete-li přepravit zeminu nebo písek, vložíte je do bedýnky. I když na sypké materiály jsou lepší kolečkové kontejnery. Někdo místo nich volí obyčejné plastové popelnice na domovní odpad. Práce s nimi ale nebývá příliš komfortní, jsou úzké a vysoké, navíc malá kolečka se nehodí pro ježdění třeba na nerovném trávníku. Daleko lépe se manipuluje s ručními plastovými zahradními vozíky na kolečkách, které mají kapacitu kolem padesáti litrů a hrana násypky je nízko, takže se snáze plní i vysypává. Taháte je za sebou jako nákupní tašku.

 

Za traktůrek

Přívěsy určené k zapřažení za malý zahradní traktor bývají plechové nebo plastové. Ty druhé díky nízké hmotnosti převládají. Traktůrek má přece jen omezený pohyb, a čím lehčí bude vozík, tím více nákladu zvládne odvézt. Mohou mít objem až pět set litrů. Sklápění korby je zde standardem. Pokud uvažujete o tom, že vozík za traktor připojíte, dejte na rady prodejců zahradní techniky a kupte si stroj se silnějším motorem. Ideální spojení přívěsného vozíku je s dvouválcovou pohonnou jednotkou, a pokud se má používat třeba v kopcovitém terénu, doporučuje se i pohon 4 × 4.

 

Za auto

Přívěsy za auto se dělí na nebrzděné a brzděné. Mezi ty první patří základní lehké modely, zpomalování obstarává samotný automobil, ke kterému jsou připojeny. U brzděných modelů zpomalování obstarává teleskopická oj, která ovládá lanka brzd. Při snížení rychlosti se lanka napnou a spínají brzdový systém vozíku. Díky tomu smějí vozit daleko těžší náklad. Pozor, oproti těm prvním vyžadují pravidelný servis, při němž je třeba měnit brzdové obložení, někdy i tlumiče. Poškodit se může při manipulaci i elektrická zásuvka, ztratit můžete také nájezdové ližiny. Proto se vyplatí nekupovat bezejmenné výrobky, u kterých jen těžko seženete potřebné komponenty. A zároveň se už při výběru vozíku ptejte na ceny dílů, abyste za ně nezaplatili skoro více než za celý nový vozík.
Firmy je často nabízejí ve třech kvalitativních provedeních – hobby, standard a profi. Tomu odpovídá nejen cena, ale i kvalita komponentů. Když potřebujete něco převézt jen občas a na krátkou vzdálenost, klidně si vystačíte s hobby kategorií, pokud však máte velkou zahradu a počítáte s tím, že budete pravidelně přepravovat zeminu, posečenou trávu a jiný materiál, raději si připlaťte.

Podívejte se také, z čeho je vozík vyrobený. Odborníci například nedoporučují typy s plechovou korbou na přepravu kamení. Pokud budete často vozit například zeminu, měli byste uvažovat o sklápěčce anebo alespoň o sklopných bočnicích, které usnadňují vyložení materiálu.

 


Zahradní, nebo stavební kolečko?

Většina zahradníků si vystačí při práci s kolečkem a nedělají rozdíl, zda mají stavební nebo zahradní. Přitom to první je svou konstrukcí uzpůsobeno k transportu těžkých věcí, jako jsou písek, kamení, suť. Proto mají korbu vyrobenou z oceli s pevným lemem, který brání deformaci při nárazu nebo nakládání a vykládání těžkých věcí. Její objem se pohybuje mezi 60 až 80 litry. Oproti tomu zahradní kolečka bývají vyrobena z poněkud lehčích materiálů, nejčastěji z plastu nebo hliníku. Korba je vyšší a objemnější, protože převážíte lehčí materiál, a nehrozí, že poškodíte kolečko nebo svá záda. Jestliže v něm ale budete potřebovat párkrát za rok přesunout z místa na místo zeminu či rašelinu, zvládne to.

 

redakce, foto Shutterstock

Od kolečka pro přívěsný vozík…