Zimní relaxace v zahradě


Uklidili jste zahradu a od té doby jen sledujete oknem z obýváku, jak se slétají ptáci na krmítko? Chyba! Vyjděte i v zimě ven, můžete zde udělat hodně pro své zdraví a posílení imunity. Vyzkoušejte naše tipy!

relaxace1

To pravé osvěžení

Otužování nejenže posiluje zdraví i odolnost vůči stresu. Přináší velmi příjemné pocity, i když to může znít podezřele. Nikomu není moc příjemné ponořit se do ledové vody. Ale pocit poté, co studené sevření opustíte a teplo se rozlije po celém těle, je opravdu báječný. Otužilci to vědí. Jen překonat první krok. S otužováním je samozřejmě nutné začít postupně, a pokud jste zcela zdraví. Odměnou je vyšší odolnost vůči nemocem a jejich kratší průběh, pokud vás přesto dostanou. Ovšem efekt otužování po pár týdnech vymizí, pokud ho neprovozujete pravidelně. A jak? Studená sprcha je dobrý začátek, ale dostatečný efekt nemá. Vana s ledovou vodou je zcela nevhodná – je potřeba se hýbat. A vhodnou vodní nádrž každý poblíž domu nemá. Ovšem zahrada nabízí skvělé řešení. Pro začátek polévání na trávníku, vědrem nebo hadicí – je to mnohem účinnější a zábavnější nežli sprchování v koupelně (účinek i zážitek poskytne i venkovní sprcha). A když se trochu otužíte – hup do jezírka. Jedna z mnoha výhod přírodních koupacích jezírek na zahradě je, že se nevypouštějí jako bazény. A můžete v nich udržovat i otvor, pokud hladina zamrzne. Po otužování je nutné se rychle usušit, obléci, a pokud již prvotní nával tepla pominul a je vás zima, zahřát se nejlépe pohybem.

relaxace5

Zahradní lázně podle Priessnitze

Že ledová voda dokáže zahřát, to není žádná novinka. „Léčebný účinek nemá chlad jako takový, ale teplo, které je studenou vodou následně vyvoláno“ vysvětloval Vincenz Priessnitz už před dvěma sty lety. Svérázný Vincenz vymyslel geniálně jednoduché léčebné postupy, jejichž základem je studená voda, pohyb a čerstvý vzduch. V Priessnitzových léčebných lázních Jeseník jsou tyto procedury s úspěchem využívané dodnes. A některé z nich si můžete vyzkoušet na zahradě – nepotřebujete k tomu ani jezírko. „Čapí“ chůze ve studené vodě působí blahodárně na cévní systém, na nervy, zvyšuje odolnost vůči infekcím a může prospívat při alergii. Ideální je brouzdaliště s oblázky, které zároveň masírují plosky nohou, ale postačí větší káď, ve které budete „šlapat vodu“ – když venku čerstvě napuštěná vychladne na 5-10°C, bude to tak akorát. Ovšem pokud napadne sníh, přímo se nabízí trochu drsnější, ale o to zábavnější varianta – běhání ve sněhu naboso. Stačí chvilka. Poté si navlečete teplé, nejlépe vlněné ponožky a vydáte se na procházku nebo obhlídku zahrady.

Chůze naboso přispívá ke zdraví a pohodě (nohou i celého těla) i v teplejší části roku, kdy si ji na zahradě můžete užívat dle libosti. Chodidlům dopřejte masáž nejen na trávě, ale i na oblázcích, šiškách, písku, mulčovací kůře, projděte se po polštářích mateřídoušky, díky nimž budou nohy vonět…

Uklidňující účinky má koupel horních končetin, které do vody na chvíli ponoříte. Prohřejí se nejen ony, ale i hlava, krk a hruď a prohloubí se dýchání, mohou ustoupit migrény.

Pokud si na zahrdaě postavíte venkovní saunu, můžete posilovat svou imunitu střídavým pobytem v teple a chladu.

Pokud si na zahrdaě postavíte venkovní saunu, můžete posilovat svou imunitu střídavým pobytem v teple a chladu.

Potní chýše

Pokud si přejete tepla trochu více, ledovou koupel můžete zkombinovat s venkovní saunou. Střídání horka a chladu, podobně jako u Priessnitzových procedur, zvyšuje odolnost vůči infekcím a stresu, zlepšuje oběhové funkce, povzbuzuje lymfatický systém i metabolismus – zkrátka vám udělá dobře.

Můžete si postavit klasickou saunu, v domě nebo přímo na zahradě (vyplatí se důkladná izolace, nutné je však dostatečné větrání), nebo si dopřát trochu romantiky a zkusit třeba potní chýši po vzoru Indiánů. Je to kulatý stan, jehož kostru vytvoříte zapíchnutím 2,5 m dlouhých prutů (např. lískových) do kola o průměru 3-4 metrů. Nahoře je svážete a přehodíte silnou plachtou, jejíž spodní okraj zatížíte kameny. Její okraje vytvoří i vchod. Princip potní chýše spočívá v tom, že se do jámy v jejím středu (30-50 cm vysoké a široké) dovalí v ohni rozžhavené kameny (neměly by být obalené popelem, aby byl v chýši čistý vzduch). Pak už si účastníci sednou na ručníky na zem pokrytou chvojím nebo slámou a z vědra polévají postupně kameny malými dávkami vody, aby celou chýši vyplnila horká pára.

 

Práce na zahradě je nejlepším tělocvikem. Není tedy na škodu se večer protáhnout a uvolnit tělo jako po náročném cvičení.

Práce na zahradě je nejlepším tělocvikem. Není tedy na škodu se večer protáhnout a uvolnit tělo jako po náročném cvičení.

Zelená posilovna

Zahradničení je tím nejlepším tělocvikem na čerstvém vzduchu, vyrovnává sedavý způsob života a opravdu účinně odbourává stresy. Možná proto se zapálení zahradníci dožívají tak vysokého věku. Když střídáte rytí, hrabání, pletí, přemisťování a rozhazování kompostu, zeminy, mulče, vysazování, stříhání a prořezávky, sečení kosou, zalévání, protáhnete celé tělo. Zahradničení je skvělým sportem pro všechny včetně těch, které klasické sportování nebaví. A za sebou uvidíte výsledky, které zvednou náladu. Například sečení kosou se vrací do módy a správné technice se můžete naučit na řadě kurzů. Ta je totiž důležitá, stejně tak jako dobře naklepaná kosa a její správný sklon ke kosišti, násadě. Pak teprve se kosení stane cvičením, které skvěle posilní záda, spálíte při něm mnoho energie, uklidníte se a navíc při něm vypadáte velmi elegantně. Oproti sekačce nesmírně ohleduplné sečení samozřejmě ocení i všichni drobní obyvatelé louky.

Při zahradničení je důležité hýbat se správně – a to se týká nejen sečení kosou. Při zvedání břemen se neohýbejte, ale zvedejte je z podřepu – i když je to v tu chvíli namáhavější, vaše tělo vám poděkuje. A jako před každým posilováním, i před těžšími zahradnickými pracemi vám prospěje zahřátí, které svaly a šlachy připraví a předejde jejich natažení a namožení – stačí svižná procházka. Po práci se pěkně protáhněte – není od věci se na chvíli zavěsit na vhodnou větev nebo bidlo. Zvláště za teplejších dnů se hodí i cvičební podložka (případně velký míč) – po strečinku pod širým nebem vám bude obzvlášť dobře. Stačí obyčejné protažení rukou až ke špičkám natažených nohou a pár rotačních cviků v leže.

Pro cvičení jógy těžko najdete příjemnější místo, než je vlastní zahrada. A kdo rád experimentuje, může si pořídit trampolínu (dobře působí zapuštěné), malou lezeckou stěnu, lano na šplh…

Chůze na napnutém laně stabilizuje páteř a posiluje hluboké svaly, díky čemuž vás nebudou bolet záda.

Chůze na napnutém laně stabilizuje páteř a posiluje hluboké svaly, díky čemuž vás nebudou bolet záda.

Chůze na la(j)ně

Na zahradě můžete provozovat i jedno speciální cvičení, které je zábavné i užitečné. Stabilizuje totiž páteř a posiluje hluboké svaly, díky čemuž vás nebudou bolet záda a všechno včetně zahradničení půjde lépe od ruky. Navíc rozvíjí smysl pro rovnováhu – a to fyzickou i psychickou. Jde totiž o chůzi na laně. Tedy vlastně na lajně, přesněji na slack-line. Na rozdíl od tenkého lana se na plochém, 2,5-5cm širokém, dobře vypnutém pásu naučí chodit každý. Díky mechanismu (ráčně), který pořídíte obvykle spolu s popruhem, jej snadno vypnete mezi stromy – a právě kratší (kolem 5 m) a dokonale napnutý úsek je pro začátek nejsnazší. Může být jen kousek nad zemí – tak abyste se při prověšení, ke kterému vždycky v malé míře dojde, země nedotýkali. Na lajně můžete trénovat i v zimě – ovšem v botech to ideální není, vhodné jsou leda boty s tenkou ohebnou podrážkou, tenisky nebo tzv. bosé boty. Cvičení rovnováhy tak můžete spojit s otužováním. Pokročilí si pak prodlouží vzdálenost, lajnu upevní do větší výšky a díky prověšování se udržení rovnováhy stane mnohem obtížnější a tělo z toho opět profituje. Především na širších lajnách provádí pokročilí nadšenci akrobacii, která bere dech – na internetu můžete najít mnoho inspirujících videí.

Slack-line pořídíte od 1000 Kč výš a vydrží vám velmi dlouho – pokud ji však budete před nepřízní počasí ukládat domů. Jinak i pevná a odolná tkanina, ze které je vyrobená, časem zpuchří.

 

Jana Bucharová, foto Shutterstock

 

Více informací se nachází v prosincovém vydání z roku 2016, které si můžete zakoupit za zvýhodněnou cenu zde.

Flora titulka_12_2016

 

 

Uložit

Uložit


Komentáře

Napsat komentář